سه شنبه ٠١ خرداد ١٣٩٧
درباره ما|صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|نقشه سايت
لینک ها

 

 
 
 

پايگاه اطلاع رساني دولت

 
 

 
  مركز طبع و نشر قرآن كريم

 

 

 

 

 

اخبار > کتاب «خشخاش‌ها» در بوته نقد شعرای ایرانی و افغانستانی


  چاپ        ارسال به دوست

کتاب «خشخاش‌ها» در بوته نقد شعرای ایرانی و افغانستانی
کتاب «خشخاش‌ها» در بوته نقد شعرای ایرانی و افغانستانی

راسم نقد و بررسی کتاب مجموعه شعر «خشخاش‌ها» اثر امان میرزایی شاعر مهاجر با حضور شاعران و نویسندگان ایرانی و افغانستانی در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد.

«محمد کاظم کاظمی» در آغاز این مراسم ضمن اشاره به انتشار کتاب خشخاش‌ها، میرزایی را از شاعران جوان و مطرح شعر مهاجرت برشمرد که در سال‌های اخیر در میان شاعران زبان فارسی در ایران خوش درخشیده و در اکثر جشنواره‌ها مقام کسب کرده است.

«ادریس بختیاری» به عنوان نخستین منتقد ضمن اشاره به ویژگی‌های شعر میرازیی گفت: ما در این اثر با شاعری مواجه هستیم که در شعرهایش بیشتر با تشبیه و تجربه‌گرایی سروکار دارد، در واقع امان میرزایی شاعر تشبیه‌هاست.

وی در مورد تجربه‌گرایی افزود: امان میرزایی یک شاعر تجربه‌گراست و حتی در مواردی وارد فضاهایی می‌شود که تجربه نکرده است، آن‌ها را در تجربه‌های دیگران یافته است.

این شاعر ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهاجرت در آثار میرزایی اشاره و خاطر نشان کرد: شاعر خشخاش‌ها شاعر«مهاجرت» است و همه کشف‌های او در هر شکلی که تخیلش را به کار گرفته است، همگی در راستای چند مفهوم کلی است، مثل مهاجرت، گرسنگی، اندوه، برادرکشی، قبیله‌گرایی، جنگ و به دنبال صلح بودن.

«یوسف بینا» شاعر ایرانی و مدرس دانشگاه در ادامه این نشست به نقد خشخاش‌ها پرداخت و در بخشی از سخنان خود به فرم اثر اشاره کرد و گفت: این شعرها شاعرانگی، هیجانات و عاطفۀ شدیدی دارد. ولی شعر خوب وقتی ایجاد می‌شود که این هیجانات و عواطف در اختیار شخصیت منتقدانۀ شاعر قرار گیرد.

«کاوه جبران» شاعر و نویسنده مطرح افغانستانی در ادامه این نشست در مورد ساختار شعر امان میرزایی گفت: ساختار کتاب خشخاش ها به سه طریق دنبال شده است و نخست آن که هر شعر متشکل از واحدهای گوناگون بیانی است و این واحد بیانی را در شعر آزاد، «بند» می‌گویند اما آنچه منظور من است، یک مجموعه زبانی و بیانی است.

این دانشجوی دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه تاکید کرد: شاعر تلاش دارد در این شعرها واحدهای بیانی را به صورت سینمایی در کنار هم قرار دهد و رویکرد دیگر، نوعی توصیف است یعنی آن واحد بیانی به توصیف اختصاص می‌یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان و خطاب و بافت‌های واحد بیانی در شعر امان میرزایی اشاره و آن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار داد.

«عباس ساعی» شاعر و نویسنده ایرانی در ادامه به کلید واژه‌های مهم در اثر میرزایی اشاره کرد و گفت: هرکس نگاهی جدی به مجموعه خشخاش‌ها بیندازد یک کلیدواژۀ روشن به اسم «جنگ» در آن خواهد یافت که خودش و تبعات آن در ذهن و زبان و نگاه شاعر تجلی پیدا می‌کند و از این که هموطنان شاعر قربانی جنگ شده‌اند شاعر را می‌رنجاند.

وی افزود: یکی دیگر از کلید واژه‌های مهم در این اثر «عشق» است که البته نه به اندازه جنگ ولی به خوبی خود را در این کتاب نشان داده شده است.

«سید ابوطالب مظفری» شاعر و مسئول دفتر فارسی زبانان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از انتشار این اثر، به تاخیر انتشار آن اشاره کرد و گفت: میرزایی در این کتاب به یک بدشانسی گرفتار شد و کتاب در موعد مقرر منتشر نشد.

وی خاطرنشان کرد: شعرهای این مجموعه مربوط به یک دهه قبل است و اگر همان زمان کتاب چاپ می‌شد تاثیر بهتری داشت چرا که این سروده‌ها در زمان خود بسیار مطرح بوده است.

در ادامه مراسم امان میرزایی از دست‌اندرکان مراسم و از شاعران ایرانی و افغانستانی که اثر او را نقد کرده‌اند تقدیر و تشکر کرد.

در آغاز این نشست، مراسم تودیع «قاسم رفیعا» به عنوان مسئول شعر حوزۀ هنری خراسان رضوی برگزار شد و میثم مرادی مسئول حوزه هنری خراسان رضوی طی سخنانی از زحمات قاسم رفیعا تقدیر و تشکر کرد و راضیه رجایی را به عنوان مسئول جدید بخش شعر حوزه هنری خراسان رضوی معرفی کرد.


١٧:٥٢ - 1396/10/12    /    شماره : ٦٩٥١٥١    /    تعداد نمایش : ١٦٩



خروج